söndag 28 april 2013

Harlekin tårta/Bisquit Joconde style







 
 
 
Mönstret på tårtan heter Pate Decor och detta recept använde jag:
 
1 Äggvita 35 gr
20 gr kakao (om du vill ha brun, skall du färga med livsmedelsfärg byter du kakaon mot ytterligare mjöl)
20 gr mjöl
30 gr socker
30 gr smör rumstempererat
 
Rör ihop och färga evt med valfri livsmedelsfärg, jag använde Progel som var riktigt smidiga att använda.
Sen kan du spritsa eller stencilera olika mönster på ett bakplåtspapper eller silikonmatta. Lägg i frysen i 10 minuter, detta måste göras annars riskerar du att smeta ut ditt mönster.
 
Själva botten är en Bisquit Joconde:
1 plåt
125 gr ägg
87,5 gr florsocker
87,5 gr mandelmjöl
                                   25 gr mjöl                                   
vispad luftigt
20 gr smör  smältes


162,5 gr äggvita
40 gr socker
vispas till maräng


En del av äggmassan blandas med smöret och röres samman med resterande massa i en skål. Marängen vändes ner. Stryk ut på det frysa mönstret och baka i 220 c°7-8 min
Sikta den ovansidan med florsocker och vänd på en kall plåt. Dra av pappret när kakan är kall.
 
Min tårta är fylld men hallonmousse, ett lager Bisqcuit joconde, blåbärsgele och blåbärmousse. Jag ville inte ha en platt och slät tårta utan gjorde en virvel precis som Magnolia Bakery har på sina berömda cupcakes.
 
Fler inspirerande sidor finns här:
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar